Interview met Anita Scholte Op Reimer van Albert Heijn:

Een retailer die gezonde, duurzame en lekkere producten verkoopt is heel wat anders dan een pensioenfonds met verstand van beleggen. Maar zeker als het gaat om duurzaamheid, trekken Albert Heijn en Ahold Delhaize Pensioen samen op.

4 minuten leestijd

Een retailer die gezonde, duurzame en lekkere producten verkoopt is heel wat anders dan een pensioenfonds met verstand van beleggen. Maar zeker als het gaat om duurzaamheid, trekken Albert Heijn en Ahold Delhaize Pensioen samen op.

‘Voor Albert Heijn, Etos en Gall & Gall mag ik me bezighouden met alles wat te maken heeft met kwaliteit, voedselveiligheid, productveiligheid, gezondheid en duurzaamheid’, zegt Anita Scholte op Reimer, vicepresident Voedselkwaliteit, Productveiligheid en Duurzaamheid bij Albert Heijn. ‘Met andere woorden: alle producten die wij onder ons eigen merk verkopen moeten veilig, gezond, lekker en duurzaam zijn.’

Nieuw vega-assortiment

De afdeling kwaliteit en duurzaamheid stelt de spelregels op, op basis waarvan inkopers de onderhandelingen ingaan met leveranciers. ‘Zo weten we zeker dat de klant gerust kan zijn over onze producten; dat die gezond en duurzaam zijn. Verder werken we samen om te innoveren, te vernieuwen, zoals het mooie vega-assortiment, of om nieuwe en bestaande leveranciers te laten weten waaraan ze moeten voldoen als het gaat om gezondheid en duurzaamheid.’

Door hun expertise worden Anita en haar team soms gevraagd om input en feedback te geven aan Ahold Delhaize Pensioen voor de strategie en richting van het pensioenfonds. ‘Dan praten we niet alleen over voedsel, maar over alles wat we inkopen, ook bijvoorbeeld aan non-food. Ahold Delhaize Pensioen vindt het belangrijk om op de hoogte te zijn van welke afweging wij maken met betrekking tot duurzaamheid, zodat het kan worden meegenomen in de besluitvorming van het pensioenfonds.’

‘We lopen graag voorop, met een inspirerende rol voor andere bedrijven’

Anita Scholte op Reimer

De wereld beter achterlaten

Waarom is duurzaamheid zo’n belangrijk onderwerp voor zowel Albert Heijn als Ahold Delhaize Pensioen? Anita: ‘De eerste pijler in de missie van Albert Heijn gaat over beter leven, gezonder leven. De tweede pijler betreft de kracht van eten en drinken in het verbinden van mensen. De derde pijler is dat we de wereld beter willen achterlaten. Het pensioenfonds sluit daar zoveel mogelijk op aan met beleggingen die positief bijdragen aan het klimaat, mensen, mensenrechten en de maatschappij. Zo versterken we elkaar.’

Belangrijk is bijvoorbeeld: hoe kijkt bijvoorbeeld een leverancier - of onderneming waarin Ahold Delhaize Pensioen overweegt te beleggen – naar het klimaatakkoord van Parijs? En is nergens in de keten sprake van uitbuiting of slavernij, enzovoorts? ‘We lopen graag voorop, met een inspirerende rol voor andere bedrijven. Zo is ons besluit om geen soja te accepteren die in verband kan worden gebracht landconversie zoals ontbossing, bijvoorbeeld al overgenomen door andere partijen.’

Groene windenergie van Nederlandse herkomst

In 2021 werden weer mooie resultaten geboekt. ‘We maakten onze producten gezonder, we verkochten meer gezondere producten en we verspilden minder voedsel. Ook de verpakkingen zijn in kilo’s teruggebracht en verduurzaamd. Bovendien verminderden we onze CO2-uitstoot door over te stappen op groene windenergie van Nederlandse herkomst – ook weer een raakpunt met het pensioenfonds, dat de energietransitie wil stimuleren.’

Minder voedsel verspillen, hoe doe je dat? ‘Om te beginnen kijken we eerst heel zorgvuldig naar wat we naar de winkel brengen’, legt Anita uit. ‘Houden we toch wat over, dan krijgt het een goede bestemming. Zo introduceerden we Brood van gisteren en het Verspil-me-niet-zakje, een herbruikbaar verszakje gevuld met allerlei groente en fruit dat wat rijper is of een plekje heeft maar nog steeds goed is, voor een heel aantrekkelijke prijs. Zo komen we steeds met nieuwe concepten om voedselverspilling te voorkomen.’

‘De kans om de wereld beter achter te laten ligt er, maar die verantwoordelijkheid ook’

Anita Scholte op Reimer

6 miljoen borden

Kijkend naar de veelheid aan duurzaamheidsonderwerpen, levert Albert Heijn een structurele bijdrage aan de missie: Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. ‘Doordat we elke avond 6 miljoen borden vullen, is de impact die we maken enorm. Elk klein stapje helpt omdat het maal 6 miljoen gaat.’

Die 6 miljoen borden klinkt als een enorme kans. Tegelijk ligt er ook een enorme verantwoordelijkheid. Voor de retailer, maar net zo goed voor Ahold Delhaize Pensioen. ‘Dus we móéten vooroplopen’, vervolgt Anita. ‘We moeten zorgen dat we met z’n allen blijven bewegen om de wereld beter achter te laten. De kans ligt er, maar die verantwoordelijkheid ook.’

Vicepresident Voedselkwaliteit, Productveiligheid en Duurzaamheid bij Albert Heijn. Studeerde Organische chemie. Werkte hiervoor in de farmacie en geur- en smaakstoffenindustrie. Maakt bij Albert Heijn al vijftien jaar werk van haar passie voor gezond eten en gezond leven.

Anita Scholte op Reimer